Mitä tehdä, jos koulussa on kokeiltu tutkittuun tietoon nojaavan positiivisen pedagogiikan toimintamalleja, mutta koulu ja oppijat eivät kukoistakaan? Miksi tulokset eivät näy omassa luokassa tai kouluyhteisössä?
Jotta positiivisen pedagogiikan mahdollisuudet voidaan hyödyntää tehokkaasti, lasten ja nuorten myönteistä kasvua tulisi tukea tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti yksittäisten toimenpiteiden ja satunnaisten kokeilujen sijaan. Positiivisen pedagogiikan syvälliseen juurruttamiseen tarvitaan kaikkia koulun toimijoita — erityisesti myös rohkeaa suunnannäyttäjää, opettajaa, joka voi edistää hyvinvointia niin omassa luokassaan kuin koko koulussa.
Teoksessa kerrotaan, millaisin käytäntein ja pedagogisin valinnoin voi luoda sellaisen kouluympäristön, joka vahvistaa kestävästi koko yhteisön hyvinvointia. Mukana on myös kannustavia esimerkkejä ja toimintamalleja kouluista, joissa ollaan jo pitkällä hyvinvointityössä.
KT, rehtori Eliisa Leskisenojalla on vahva asiantuntemus positiivisen pedagogiikan toteuttamisesta varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Hänen sydämenasianaan on lujittaa kouluissa tehtävää hyvinvointityötä lasten ja nuorten myönteisen kasvun tukemiseksi.