Kaikilla lapsilla on vahvuuksia. Kun lapsi tarvitsee tukea, on helpompi lähteä vahvuuksista liikkeelle. Vahvuuksien systemaattinen arviointi luo paremman pohjan yhteistyölle, koska se nostaa luotettavasti esiin lapsessa ja lapsen ympärillä positiivisia näkökulmia, joita tukitoimissa voidaan käyttää. Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien arviointiväline eroaa perinteisestä ongelmakeskeisestä arvioinnista siinä, että arviointilomakkeiden kaikki väittämät on ilmaistu myönteisesti. Kaikki arvioitsijat — oppilas itse, vanhempi ja opettaja — kiinnittävät huomiota sellaisiin ulottuvuuksiin, joissa oppilas ennestään jo osoittaa vahvuuksia eli osaamista, sekä niihin alueisiin, joissa hänellä on kehittämistarpeita.
Tähän kirjaan sisältyy sekä arviointivälineen käyttöohjeet että itse arviointiväline eli kopioitavat arviointilomakkeet oppilaalle, opettajalle ja vanhemmalle ja niiden yhteenvetolomake. Kirja pohjautuu Michael H. Epsteinin teokseen BERS 2 — Behavioral and emotional rating scale. Se on muokattu suomalaiseen kieleen ja kulttuuriin sekä koulujen käyttöön sopivaksi Suomessa tehtyjen tutkimusten perusteella. Tutkimustulokset osoittavat arviointivälineen olevan luotettava suomalaisessa kasvatusjärjestelmässä.
Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien arviointiväline soveltuu peruskouluikäisten sekä toisen asteen lasten ja nuorten vahvuuksien arviointiin. Arviointivälinettä voidaan käyttää tavoitteiden asettamisen, tukitoimien vaikuttavuuden arvioinnin, kodin ja koulun välisen yhteistyön ja opettaja-oppilassuhteen rakentamisen työkaluna. Se soveltuu hyvin tutkimustarkoituksiin.