Opettaja ja kasvattaja kohtaa työssään päivittäin kymmeniä, jopa satoja erilaisia lapsia ja nuoria. Tilanteet ovat moninaisia: opettaja opettaa tietoja ja taitoja, ohjaa, kannustaa, ojentaa, selvittelee ja keskustelee. Välillä hän myös pettyy, hermostuu ja väsyy.
Kirjassa kerrotaan päiväkodissa, koulussa ja muualla tapahtuviin kasvatustilanteisiin liittyvien konkreettisten esimerkkien avulla, millaisia kokemuksia opettajilla on esimerkiksi kiusaamistilanteiden selvittelystä, arkojen oppilaiden kannustamisesta tai alisuoriutujien ohjaamisesta. Kirja piirtää kuvan kasvattajasta tuntevana ihmisenä, jolle omien kokemusten ääneen sanominen on osa omaa kasvamista. Miten suhtautua näsäviisaaseen nuoreen? Entä jos ihastun omaan oppilaaseen? Huomioinko maahanmuuttajat oikealla tavalla?
Kirja kertoo mielenkiintoisesti, millaisia tunteita ja ongelmia erilaiset kohtaamisen tilanteet kasvattajalle aiheuttavat. Jokaisessa luvussa on pohdintatehtäviä, joiden avulla lukija voi saa vertaistukea omien tilanteidensa pohtimiseen ja ratkaisemiseen.