”Kun havaitsen luokassa jonkun oppilaan yli- tai alivireystiloja, itsesäätelyn vaikeuksia tai turvattomuuden tunteita, pyrin teettämään koko luokalla harjoituksia, joiden uskon helpottavan oppilaan oloa ja samalla tarjoavan hyvinvointia koko luokalle.”
Vain muutama minuutti koulupäivän tai oppitunnin alussa voi ratkaista sen, miten oppiminen sujuu koko päivänä. Erilaisilla ryhmää tukevilla menetelmillä opettaja voi helpottaa koko luokan työskentelyä.
Tämä kirja tarjoaa mahdollisuuden tarkastella luokassa esiintyviä oppilaiden vaikeuksia ja tuen tarpeita uudesta näkökulmasta. Kirjan teemat ja harjoitukset käsittelevät muun muassa ryhmäytymistä, keskittymistä, vireystilan säätelyä sekä läsnäolotaitoja.
Kirjan 150 harjoitusta ovat käytännön työssä testattuja, ja ne ohjaavat vastaamaan monenlaisiin haasteisiin. Ne ovat saaneet innoituksensa taideterapiasta, mutta kuka tahansa voi hyödyntää ideoita omassa työskentelyssään. Monet harjoituksista ovat lyhyitä, ja ne on helppo ottaa osaksi tavallista oppituntia sekä toteuttaa yhdessä koko luokan kanssa. Harjoitukset sopivat myös yleisemmin ryhmien ohjaamiseen.
Kun opettaja saa heti päivän alussa viritettyä luokan oikealle oppimisen taajuudelle, on opettaminen helpompaa.
Maiju Multanen on steinerkoulun luokanopettaja, erityisopettaja ja äidinkielen aineenopettaja. Lisäksi hän on valmistunut taideterapeutiksi Eino Roiha -instituutista sekä suorittanut lasten tunne- ja tietoisuustaitojen ohjaaja -koulutuksen.