Tämä työkalupakki auttaa tunnistamaan neurokirjon lasten ja nuorten kouluarjessa näkyviä haasteita ja vahvuuksia sekä etsimään toimivia keinoja tunteiden säätelyn, käyttäytymisen ja oppimisen pulmiin. Kirjassa esitellyt käyttäytymisterapeuttiset työtavat on todettu vaikuttavuudeltaan parhaiksi keinoiksi neurokirjon oppilaiden haasteiden työstämiseen. Haasteiden rinnalle tarvitaan voimaa antavia asioita, kuten oppilaan vahvuuksien hyödyntämistä, taitoharjoittelua ja positiivisia kohtaamisia.
Teos tarjoaa peruskoulun opettajille ja ohjaajille runsaasti keinoja, joiden avulla voi tunnistaa oppilasta kuormittavat asiat, sujuvoittaa kouluarkea ja tukea oppimista. Lisäksi käsitellään toimivaa yhteistyötä vanhempien kanssa ja työssäjaksamista.
KM Maria Matilainen on kognitiivisen käyttäytymisterapian lasten ja nuorten psykoterapeutti, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, erityisopettaja ja psykologian aineenopettaja. Nykyään hän tekee työtä lasten psykoterapeuttina omassa yrityksessään ja tapaa paljon neurokirjon lapsia ja nuoria sekä tekee tiivistä yhteistyötä koulujen kanssa.