Toimiva pedagoginen johtajuus on varhaiskasvatuksen laadun edellytys. Jos varhaiskasvatuksen esimiesten hallinnolliset työt korostuvat liikaa, pedagogiikan johtamiseen ei jää riittävästi aikaa. Myös varhaiskasvatuslain ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden uudistukset asettavat johtajuudelle uudenlaisia vaatimuksia.
Tässä kirjassa kerrotaan, miten jokainen työyhteisö voi muodostaa jaetun johtajuuden avulla selkeät johtamisrakenteet ja toimivat työskentelymallit. Kirja tarjoaa uusinta tutkimustietoa varhaiskasvatuksen johtajuudesta ja antaa käytännön valmiuksia sekä konkreettisia työvälineitä eri varhaiskasvatusmuotojen johtamiseen ja kehittämiseen. Koska arviointi on oppimisen ja kehittymisen edellytys, kirjassa tarkastellaan myös arvioinnin merkitystä osana pedagogisen johtamisen kokonaisuutta. Mukana on runsaasti konkreettisia välineitä varhaiskasvatuksen suunnitteluun ja arviointiin.